En dag på jobbet

20 Jan

Tror ni jag och min lilla norsk Karoline blev glad igår när vi skulle ta pause att det BARA fanns godis kvar!? Vi jobbade stängning och det är sällan det är mycket mat kvar då.. men de gjorde fan inget! Dumle klubbor, en croissant, tog ett äpple för det skulle kännas okej..

Karoline är iallafall en utav norskarna jag har börjat känna på jobbet. En riktigt trevlig och glad tjej, vi har samma humor och hon lär mig lite norska varje dag 😉
Nu vet jag inte om stavningen är rätt men..
Cleena (uttalas kliina typ) – hångla
Rota – strula, ha sex mm..
Puppar – tuttar
Stole- lita på
Tulla me – skoja med
Rusbrus – alkohol
Koselig – gosig, mysig (mit favorit ord)
Nacht – förfest
Uke – vecka


Några ord som bla Karoline lärt mig och några jag snappat upp via Paradise Hotell Norge (ses endast i utbildnings syfte..)

Nästa helg när vi har personalfest ska jag spela in när dom pratar så får ni en bättre uppfattning hur det faktiskt låter, Stavangerska skiljer sig oootroligt från den ”vanliga” norskan.

2 svar to “En dag på jobbet”

  1. rebecca januari 20, 2012 den 12:12 e m #

    ÅH! min elina kan en massa norka ord, fan, du måste använda dom när du kommer hem, kommer kännas som jag är med i paradise hotell, låter ju så härligt när de snackar där! hehe…..
    Hoppas allt är bra!
    Puss och Kram

  2. rebecca januari 20, 2012 den 12:12 e m #

    ÅH! min elina kan en massa norka ord, fan, du måste använda dom när du kommer hem, kommer kännas som jag är med i paradise hotell, låter ju så härligt när de snackar där! hehe…..
    Hoppas allt är bra!
    Puss och Kram

Kommentera

