En erfarenhet rikare

17 Jan

03.03 och jag ska slagga i soffan inatt. Emma har varit här i Stavanger i några dagar och sökt jobb/boende. Har varit underbart att ha ett känt ansikte hemifrån 🙂 Imorgon åker hon hem till Sverige men känner på mig att hon inte kommer vara hemma en längre tid.

De senaste dagarna har det hänt lite saker. Framförallt inbrottet vi hade i förrgår kväll. Allt var som vanligt, vi tittade några avsnitt av Pistvakt (hur bra är det inte!!) sen gick alla och la sig. Jag kommer ihåg att jag hade en dröm där dom sa att jag måste vakna, ja öppnade ögonen och det står en person över mig i sängen. Han ligger över min säng och riktar en mobillampa rakt i ansiktet på mig.

Det tar lång tid för mig att förstå att det är på riktigt och ingen dröm, men jag får ur mig tillslut ”vad gör du”. Mannen svarar inte utan rotar med något på golvet, jag tror direkt att han snor min data och ställer mig upp från sängen. Mannen blir chockad och springer in i det andra sovrummet. Jag springer efter och letar upp han i andra rummet där 3 av dom andra killarna sover. Han kommer ut och förklarar att han bara pratar engelska. Efter många om och men säger han att han letar efter sin kompis och jag gör klart för honom att vi inte har tagit honom eller att han är i våran lägenhet. Han vägrar att tro på mig men efter ett tag lyssnar han på mig och drar tillslut. Vet inte hur många gånger jag upprepade mig ”you need to go out of here!”.. jag stod kvar i köket i flera minuter för att vara säker att han stängde dörren och gick.

När jag la mig i sängen kollade jag på klockan, 07:59..? Somnade inte om på flera timmar. Låg och tänkte hur fan jag skulle förklara för killarna vad som hade hänt, ingen skulle tro mig. Jag hade inget bevis och ingen förutom jag hade vaknat. Henke sover en halv meter ifrån mig och han sov som en stock.

Men på morgonen kom det fram att mannen hade varit här tidigare på natten och lyst Mange, Danne och Engan i ansiktet och Mange hade vaknat till och sedan låst sin dörr till deras rum när han hade gått in i vardagsrummet. Danne frågade Mange om han inte hade drömt att han hade sett honom vid dörrkarmen men han mindes inte.

Alltså, mannen kan ha varit här flera gånger under natten utan att någon av oss märkt det. Han har gått in i alla våra rum och letat efter sin bortsprungna kompis… Jag var den enda som steg upp och faktiskt fick han härifrån. Vi vet inte om han stulit något. Nu i efterhand förstår jag inte hur jag vågade, han kunde varit beväpnad, de kunde ha varit flera eller så kunde han varit påverkad av vad-som-helst… Pappa blev stolt när jag berättade vad jag hade gjort, ”pappas flicka” 🙂

Helt sjukt att sånt här kan hända, hyresvärden skulle komma idag och fixa lås, kom han? Nej.

 

Kommentera

